Hipertenzijos mitybos prevencija


Pasaulinė hipertenzijos lyga angl. International Society of Hypertension, ISH ir kitomis organizacijomis, gegužės ąją paskelbė Pasauline hipertenzijos diena [2, 3]. Tai buvo padaryta norint atkreipti visų pasaulio gyventojų dėmesį ir padidinti jų supratimą apie aukštą arterinį kraujo spaudimą bei jo grėsmingas ir ilgalaikes pasekmes. Penkerių metų periodui — nuo iki m. Toks Pasaulinės hipertenzijos dienos devizas pasirinktas ne atsitiktinai.

Europos kardiologų draugijos ŠKL prevencijos gairės: mitybos svarba širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai Širdies ir kraujagyslių ligos ŠKL yra pati dažniausia mirties priežastis visame pasaulyje. Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos PSO duomenimis, m.

Tai sudaro 31 proc.

Susiję straipsniai

Daugiau nei ¾ mirčių dėl ŠKL stebimos mažas ir vidutinio dydžio pajamas turinčiose šalyse [1]. Daugumos ŠKL galima išvengti pakeitus gyvenimo būdą — pradėjus tinkamai maitintis, užsiimant fiziniu aktyvumu ir atsisakius žalingų įpročių. Patys didžiausi ŠKL rizikos veiksniai hipertenzijos mitybos prevencija netinkama mityba, fizinis neaktyvumas, rūkymas ir žalingas alkoholio vartojimas [1].

Ryšys tarp AKS dydžio ir širdies ir kraujagyslių ligų yra tiesioginis — tiek sistolinio, tiek diastolinio AKS padidėjimas didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Todėl itin svarbu koreguoti rizikos veiksnius, didinančius AKS, siekiant išvengti širdies ir kraujagyslių ligų.

Rizikos veiksnių neigiamas poveikis gali pasireikšti padidėjusiu kraujo spaudimu ir gliukozės bei lipidų kiekiu kraujyje, antsvoriu ir nutukimu.

Tyrimais įrodyta, kad druskos kiekio sumažinimas dietoje, didesnis vaisių ir daržovių vartojimas, reguliarus fizinis aktyvumas ir rūkymo bei žalingo alkoholio vartojimo nutraukimas sumažina ŠKL riziką [1]. Vaistų nuo cukrinio diabeto, arterinės hipertenzijos ir hiperlipidemijos vartojimas taip pat mažina šių ligų riziką ir apsaugo nuo infarkto ir insulto [1].

ko negalima valgyti sergant hipertenzija ir ko galite

Šio straipsnio tikslas — remiantis šiomis gairėmis apžvelgti naujausias mitybos rekomendacijas ŠKL prevencijai. Mitybos rekomendacijos ŠKL prevencijai Netinkami mitybos įpročiai gali didinti ŠKL riziką dėl to, kad didina cholesterolio kiekį kraujyje, kraujospūdį, kūno svorį, cukrinio diabeto išsivystymą [2].

Dauguma įrodymų apie mitybos ir ŠKL ryšį surinkta atlikus stebėsenos tyrimus.

  • Neįtikėtini metai Valdykime hipertenziją ir druską!
  • Pasaulinę sveikatos dieną – hipertenzijos prevencija - baltijoskelias30.lt
  • Su hipertenzija yra
  • Pratimai: net šiek tiek geriau nei nieko.
  • Helevo vaistai nuo hipertenzijos
  • Hipertenzija | Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija

Mitybos įtaka nagrinėjama trimis aspektais: tiriamos atskiros maisto medžiagos, tam tikri produktai arba specialios dietos daugiausia tyrinėjama Viduržemio jūros dieta [2]. Pagrindinės maisto medžiagos, susijusios su ŠKL, yra riebalų rūgštys, mineralai, vitaminai ir skaidulos.

Kas yra rizikuojamas?

ŠKL prevencijai svarbiau yra ne bendras suvartotų riebalų kiekis, o riebalų rūgščių tipas. Vainikinių širdies kraujagyslių ligų rizika sumažėja 2—3 proc. Mononesočiosios riebalų rūgštys turi teigiamą efektą didelio tankio lipoproteinų kiekiui, tačiau yra nedaug duomenų, kad jos mažintų vainikinių širdies kraujagyslių ligų riziką.

Polinesočiosios riebalų rūgštys mažina mažo tankio lipoproteinų kiekį ir šiek tiek didina didelio tankio lipoproteinų koncentraciją [2].

Pirminė hipertenzijos prevencija

Yra išskiriamos dvi polinesočiųjų riebalų rūgščių grupės — omega-6 riebalų rūgštys, kurių daugiausia yra augaliniuose produktuose, ir omega-3 riebalų rūgštys, esančios žuvyje. Ypač svarbios yra omega-3 riebalų rūgštims priklausančios eikozapentaeno ir dokozaheksaeno rūgštys.

kur geriau gyventi su hipertenzija

Trans riebalų rūgštys, nors ir priklauso nesočiųjų riebalų grupei, yra ypač žalingos, nes didina cholesterolio ir mažina didelio tankio lipoproteinų kiekį kraujyje [2]. Perspektyviųjų tyrimų metaanalizė parodė, kad 2 proc. Metaanalizės duomenimis, natrio suvartojimą sumažinus 1 g per dieną sistolinis kraujo spaudimas arterine hipertenzija sergantiems pacientams sumažėja 3,1 mm Hg, o sveikiems asmenims — 1,6 mm Hg [2].

Rūta Kaladytė Lokominienė

Klinikinis tyrimas hipertenzijos mitybos prevencija nuo kiekio priklausantį ryšį tarp natrio suvartojimo sumažinimo ir kraujo spaudimo sumažėjimo. Daugelyje Vakarų šalių druskos suvartojimas yra Aš nekenčiu hipertenzijos didelis — 9—10 g per dieną, kai rekomenduojama ne daugiau nei 5 g per dieną [2].

Arterijska hipertenzija - Dr. Olga Dabović Rac

Optimalus druskos suvartojimas turėtų būti iki 3 g per dieną [2]. Nors duomenys apie druskos suvartojimo ir kraujo spaudimo ryšį yra kontraversiški, dauguma tyrimų rezultatų rodo, kad druskos sumažinimas yra svarbus veiksnys vainikinių kraujagyslių ligų ir insulto prevencijai.

Druskos sumažinimas maiste gali būti pasiektas daugiau gaminant namuose, mažiau valgant jau pagamintą maistą, renkantis natūralius produktus ir mažiau sūdant maistą.

kaip visiškai išgydyti hipertenziją liaudies gynimo priemonėmis

Nustatyta, kad kalis palankiai veikia kraujo spaudimą. Pagrindinis kalio šaltinis yra vaisiai ir daržovės [2].

Nustatytas atvirkštinis statistiškai reikšmingas ryšys tarp kalio suvartojimo ir insulto išsivystymo [2].

Sumažinus natrio kiekį maiste ir padidinus kalio suvartojimą, galima sumažinti kraujo spaudimą. Klinikinis tyrimas, kuriame buvo vertintas magnio ryšys su ŠKL ir mirštamumo nuo jų rizika tarp didelės ŠKL rizikos pacientų, parodė, kad tiriamųjų, vartojusių didžiausią magnio kiekį, mirštamumo rizika sumažėjo 34 proc. Perspektyviųjų tyrimų metaanalizės duomenimis, pakankamas magnio suvartojimas sumažina mirštamumą nuo ŠKL 16 proc.

Labai svarbu anksti nustatyti padidėjusį kraujo spaudimą ir laiku pradėti sistemingai jį gydyti. Patarimai, kaip sumažinti padidėjusį kraujo spaudimą Pirmiausia turi būti koreguojamas gyvenimo būdas: druskos ribojimas, nutukimo, mitybos korekcija, fizinis aktyvumas bei žalingų įpročių atsisakymas.